3 september 2013

GUESTBLOG: Boy ‘meets’ girl: 3 films, 3 regisseurs en 3 keer anders

Omdat het aanbod cultuur op mijn blog bedroevend laag ligt en ik daar heel graag wat verandering in wil brengen, vroeg ik Astrid, mijn beste vriendin, maar ook wel gekend als dé filmkenner uit mijn omgeving, of ze het zag zitten om iedere maand een gastblog te schrijven. Gelukkig reageerde ze meteen positief en heb ik amper moeten wachten voor haar eerste post zich in mijn inbox bevond. Vanaf nu kunnen jullie dus met regelmaat van de klok een filmpost van Astrid's hand verwachten. En geloof mij vrij, haar aanraders zijn negen op de tien keer ook écht de moeite! Astrid heeft trouwens ook een eigen filmblog en ze schrijft voor The Observants. Cinefiel, quoi? ;-)

SUBMARINE



De fans van Wes Anderson ('Moonrise Kingdom', 'Fantastic Mr. Fox',...) zullen zonder twijfel de coming-of-age komedie 'Submarine' waarderen (als dat niet al lang gebeurd is). In dit verhaal volgen we Oliver Tate, een blauwe duffelcoat dragende seut die er alles aan doet om indruk te maken op Jordana, de rode duffelcoat dragende klasgenote die niet op haar mondje is gevallen. Regisseur Richard Ayoade haalde veel inspiratie uit Anderson's visuele pareltjes maar gaf er desondaks een duister tintje aan. Zijn films is net zoals die van Anderson gemaakt met een zekere flair waardoor de kijker ongegeneerd geniet van alle onrealistische momenten. Stijlvol, ironisch en absurd maar o-zo-vermakelijk! Love it or hate it, maar wie van dit genre houdt kan steeds bij de filmografie van Wes Anderson terecht.

RUBY SPARKS


Voor zij die het graag over een andere boeg smijten is er altijd 'Ruby Sparks', een romatische komedie van Jonathan Dayton en Valerie Faris (en niet van het melige type!) waaruit blijkt dat schrijven kan leiden tot enorme gevolgen. Bloggers, jullie zijn gewaarschuwd! In 'Ruby Sparks' vertolkt Paul Dano de jonge Calvin, een schrijver die succes boekte in zijn prille carrière, maar die nu moeite heeft om met een verhaal op de proppen te komen. Wanneer hij uiteindelijk inspiratie heeft en een personage creëert met de naam Ruby Sparks (Zoe Kazan), blijkt zijn imaginaire vriendin plots in levende lijve te bestaan. Yes, "He manifested a woman with his mind". De ironie in 'Ruby Sparks' doet ons snel denken aan Woody Allen zijn films (alleen hoeven we ons niet mateloos te ergeren aan de regisseur die zelf in beeld komt). Charmant, grappig maar volkomen onrealistisch, dat is toch exact wat onze aandacht trekt?

TO THE WONDER


Twee jaar na wat we een van zijn meesterwerken kunnen noemen regisseerde 'The Tree of Life' regisseur Terrence Malick alweer een esthetische romance. 'To the wonder' vertelt het verhaal van Neil (Ben Affleck) die verliefd wordt op een Franse schone in Parijs en haar meeneemt naar Amerika. Na een tijdje wordt Marina (Olga Kurylenko) echter ongelukkig in haar nieuwe omgeving wat voor spanningen zorgt in hun relatie. Zowel Neil als Marina zoeken steun bij priester Quintana (Javier Bardem). Neil wordt op zijn beurt verliefd op een van zijn jeugdvriendinnen Jane, gespeeld door Rachel McAdams. Wanneer Marina haar visum op zijn einde loopt wordt Neil voor een hartverscheurende keuze gezet: trouwen met zijn Franse vriendin of toch maar op veilig spelen en kiezen voor een standvastige relatie met Jane? Hoewel deze romantiek van een ander kaliber is dan 'Ruby Sparks' brengt het toch een magisch gevoel met zich mee. Het zet dan wel met beide voeten op de grond wanneer het gaat over liefde en relaties, deze film zal je ongetwijfeld lang bijblijven.

3 opmerkingen:

  1. Die eerste vond ik zalig, dus ik ga ook eens op zoek naar die 2 andere!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. idem van hierboven! I like deze soort posts!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Superleuke post, Katrien (en Astrid)! Ik ga ze zeker alle drie checken, want Astrids filmsmaak (en mening) kan ik wel appreciëren! The Three of Life vond ik wel een ontzettend vreemde film, dus ik hoop dat To The Wonder een beetje 'duidelijker' is... Meer van dit, jawel! :D

    BeantwoordenVerwijderen